ליווי עסקי
15 בפברואר 2018
שירותי חשבות חוץ- ניהול כספים
15 בפברואר 2018
הצג הכל

לא אחת מנהלי עסקים מרגישים “חנוקים” למרות שהעסק מצליח , נוצר מצב ולפיו בעלי עסקים וחברות מתקשים למצוא מימון כדי לספק את כל ההזמנות ולשלם בסוף החודש משכורות. אנו בעלי רקע וניסיון עשיר בניהול נכון וזהיר של התזרים נוכל להביא את העסק לחוף מבטחים.

ראשית נבהיר כי ניהול תזרים מזומנים הוא ניהול הפער בין הכסף  אותו עסק אמור לקבל מקוחותיו (הכנסות), לבין הכסף אותו העסק חייב לשלם לספקיו (הוצאות) דהיינו המדובר בין הפער בין ההוצאות להכנסות שאינו קשור כלל ועיקר לרווח והפסד. עסקה יכולה להיות רווחית מאוד, אך אם אין לחברה את המזומנים הנדרשים על מנת לשלם לספקים ולעובדיה  בטרם תקבל את התמורה בעבורה, סביר להניח כי החברה לא תהיה מסוגלת לעמוד בתנאי ההזמנה..

לא מעט פעמים אני שומע תלונה בנוסח הבא: “כרגע נכנסה הזמנה גדולה מלקוח מהותי. החברה צריכה להזמין קונטיינר של חומר גלם הולנד באופן מיידי על מנת לייצר את ההזמנה, אלא שהספק ההולנדי דורש העברה בנקאית ואין לחברה שקל פנוי כדי לשלם לו”. תלונה זו חושפת בעיה בניהול תזרים המזומנים . עסק שאין לו יכולת לשלם במזומן על ההתחייבויות השוטפות שלו לא יוכל לצמוח, ולכן תכנון תזרים מזומנים הוא המפתח לקבלת החלטות עסקיות נכונות ורווחיות וצריך לעמוד בראש סדרי העדיפויות של כל בעל עסק. במסגרת שירותיי חשבות חוץ נוכל ביחד להקים ולתכנן תזרים מזומנים ראלי וזהיר כדי שהחברה תעמוד בתנאי ההזמנה ותוכל להכניס פעילות רווחית .

על מנת לנהל תזרים מזומנים בצורה נכונה ישנם מספר כללים שחשוב לדעת :

א. חשוב לעקוב אחר חשבון הבנק ברמה יומיומית, לבקר אותו ולדאוג לאסוף אותו כיוון שהמזומנים לא “נוחתים” לבדם לחשבון הבנק. ניהול תזרים המזומנים צריך להיות כלל ברזל בניהול שוטף של העסק ולכן חשוב לאסוף את כל המידע הרלוונטי לגביו. היתרונות הבולטים בניהול תזרים מזומנים הם יכולת תכנון, השקעה לטווח ארוך, צמצום התלות בהלוואות בנקאיות. ויכולת חיזוי עתידי של ביצועי החברה.

ב. אל תישארו בלי מזומנים בחשבון. ההגדרה של כישלון עסקי הוא הישארות בלי מזומנים על כן הקפידו להישאר תמיד עם יתרת מזומנים בבנק . עשו כל מה שצריך כדי שזה לא יקרה לכם חשוב להכיר בכך שתזרים המזומנים הוא זה ששומר את העסק חי. נהלו את תזרים המזומנים שלכם בקפידה ובאופן שוטף כפי שהוא ראוי לה. הוא אינו סלחני אם לא תעשו זאת. זכרו כי ללא מזומנים העסק לא יתקיים. תמיד תישארו נזילים ותשאירו רזרבות לניצול הזדמנויות ופתרון בעיות. זכרו כי לפתרונות בעיות נזילות  עלויות גבוהות כגון

  1. דחיית תשלום לספק עלולה לגרום לפגיעה במוניטין ולחשדנות מצד הספק .
  2. קבלת הלוואה לטווח קצר עם חריגה מהמסגרת תאושר לרוב בריבית גבוהה,
  3. ויתור על הזדמנות עסקית בגין העדר מקורות למימון תגרום לירידה בפעילות ולאבטלה סמויה.
  4. אי עמידה בתנאי העסקה תגרום ללקוח לשקול המשך פעילות.

משרדנו  ידאג לכך שבעסק שלכם יינתן לכם  באופן שוטף דוח תזרים מזומנים מעודכן בכולל איסוף ולריכוז באופן שוטף וסדיר את כל המידע הרלוונטי בנוגע למזומנים: הסכמים וחוזים המפרטים את תנאי תשלום, מוסר תשלומים של הלקוחות, תחזית מכירות ועוד. הדבר יפנה לכם זמן לעסוק בניהול העסק והרחבתו ,אנו  מנטרלים את דאגות התזרים ויכולים לפנות לכם זמן יקר לטפל בלקוחות ולהרוויח עוד כסף. לנו היכולת והניסיון בניתוח , באיסוף המידע וצורך לשים לב לפרטים הקטנים שעלולים לחשוף את העסק לבעיה תזרימית.

ג. הכינו דוח תזרים מזומנים צפוי לחצי השנה הקרובה. ענו לעצמכם על השאלה האם אתם יודעים מהו תזרים המזומנים הצפוי בעוד חצי שנה? התשובה לשאלה הזאת מראה האם אתם מנהלים את העסק או העסק מנהל אתכם. במרבית החברות, ניהול תחזית תזרים מזומנים לחצי השנה הקרובה הינו הטווח האידיאלי מבחינה של עלות-תועלת. תחזית התזרים מפרטת את כלל התשלומים והתקבולים הצפויים במשך התקופה, בהתאם למועדים בהם הם צפויים להתרחש. תחזית תזרים מזומנים מסודרת מחזקת את הביטחון בחוסנה של החברה בקרב הבנקים, והמשקיעים . תזרים המזומנים נחשב לאחד הסממנים אמינים ביותר למצב הפיננסי של החברה מאשר דו”ח רווח והפסד וזאת בשל היותו חשוף פחות למניפולציות חשבונאיות.

ד. בעיות תזרים לא צצות משום מקום ובמקרה , היו מודעים לבעיות תזרים בזמן אמת ברמה יומיומית . תתפלאו לדעת כמה עסקים קטנים נכשלו רק משום שהבעלים שלהם לא היו מודעים לבעיות התזרים בזמן שבו עדיין יכלו לעשות משהו בנידון. ברגע שנכנסת עסקה עסיסית הבעלים שהיה אמור לקדם, לאשר ולפקח על ההזמנה, יהיה עסוק במציאת פתרונות מימון ובישיבות מול נותני אשראי וספקים כול זאת כדי לתת לעסק “אוויר נשימה” .

ה. אין דבר חיוני יותר מאשר לדעת מהי יתרת המזומנים הנוכחית שלכם בחשבונות הבנק. מנהלים מנוסים ומקצועיים ביותר יכשלו בקבלת החלטות עסקיות אם הם ישתמשו בנתוני תזרים שאינם מדויקים או חלקיים. גם אנשי עסקים מנוסים נכשלים לעיתים בקבלת החלטות והעדר תזרים מדויק לפרעון אג”ח או הלוואות ודוגמאות לא חסרות לצערי על כן, דעו מהי יתרת המזומנים הנוכחית, זהו הדבר הבסיסי ביותר וזו הסיבה שבגללה הרבה עסקים קטנים מגיעים לחדלות פירעון ולפירוק.

ו. יש לדאוג לכך שבחברה יתנהל באופן שוטף דוח תזרים ברמה חודשית עד חצי שנה מראש. יש לאסוף ולרכז באופן שוטף וסדיר את כל המידע הרלוונטי בנוגע למזומנים ובכללם הסכמים וחוזים המפרטים את תנאי תשלום, מוסר תשלומים של הלקוחות, תחזית מכירות ועוד. הדבר דורש פינוי של זמן, יכולת ניתוח וצורך לשים לב לפרטים.

ז. מומלץ לעדכן את הערכות שניתנו בתזרים ולהתאימם לתקבולים ולהוצאות בפועל. יש לבצע התאמה בכל יום בדוח תזרים למצב הממשי בחשבונות הבנק ועדכנו את מועדי התקבולים והתשלומים הצפויים. מועדי התשלומים יכולים להיות צפויים מכיוון שהם מתבצעים בתאריכים קבועים כמו שכ”ד, מע”מ, משכורות וכו’. התקבולים עלולים להידחות ולכן בכל יום יש להתאים ולעדכן את תחזיות הפתיחה והסגירה בתזרים המזומנים למצב הממשי בחשבונות הבנק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *